קיימים שני סוגי הכנסות בעסק- הכנסות מנתינת שירותים והכנסות ממכירת מוצרים.
עסק אשר מוכר מוצרים לרוב יש בו יותר סיכון מעסק הנותן שירות- מדוע?
כאשר עסק מוכר מלאי, לרוב רוכשים את המלאי לפני מכירתו ללקוחות, הוצאו כספים מהעסק כאשר אין וודאות לגבי מספר נקודות חשובות- שאכן ימכר המלאי, מתי ימכר ובאיזה מחיר ימכר, במילים אחרות כסף "שוכב" על המדפים ולכן, את המלאי יש לתרגם במהירות לכסף- למכור אותו.
בעל העסק השקיע כספים בקניית המלאי, לעיתים מכיסו הפרטי, לעיתים נלקח אשראי מהבנק ובמקרה הטוב אם החברה רווחית מהעסק עצמו, מהתזרים החיובי שהעסק ייצר.
בניהול נכון של מלאי יש להתייחס לגורמים הבאים:
· האם המלאי עונתי
· האם קיים "מלאי מת" או "מלאי איטי"
· האם נדרש מלאי מינימלי של פריטים
· האם מערכת המידע מותאמת לעסק אשר מסייעת לניהול מלאי
· ידע, ניסיון ובקיאות המחסנאי
· תפוגת המוצר- אורך חיי המוצר
· תדירות גילגול המלאי בעסק
· ביטוח מלאי
· ספירות מלאי- ניהול מדוייק של כמויות המלאי- מדגמיות ושנתיות
· ניהול פריטי מלאי לפי קבוצות מוצר, בניית ברקודים עם לוגיקה
· בדיקת יתרונות וחסרונות- האם נכון יותר שימוש באיחסון חיצוני או במחסן של בית העסק
· התאמת תוכנית רכש לתוכנית יעדי מכירות בכדי למזער מכירות מלאי בהנחות
· מהם תנאי האשראי של ספקי המלאי
· האם יש עסקאות קונסיגנציה
· האם הספקים הם מקומיים או מחו"ל- זמן הגעת סחורה, עלויות מכס וכו'
· האם יש בקרות למניעת מעילות וגניבות
· מיפוי תהליכים בארגון וכתיבת נהלים לתוכניות רכש, לניהול וניוד מלאי
יכולת העסק לנהל את המלאי באופן יעיל ונכון תורמת לעסק בשימור המוצרים, בקרות ומניעת
מעילות, מכירות אופטימליות וחסכון בעלויות.
Comments